Як реєструвати бізнес в умовах карантину?
В умовах сьогодення поява COVID-19 на території України стала значним викликом для національної економіки та бізнесу в цілому. Запровадження карантину певною мірою паралізувало діяльність деяких компаній та повністю перекрило кисень малому бізнесу в деяких галузях економіки. Проте, безспірним є той факт, що деяким людям притаманно заробляти гроші при будь-яких обставинах, і тому з появою масової самоізоляції населення, почалося стрімке збільшення бажаючих стати бізнесменами. Так, найбільшим «каменем спотикання» для пересічних громадян стало узаконення бізнесу чи більш професійною мовою – державна реєстрація юридичної особи чи фізичної особи підприємця. Однією з причин є те, що органи державної влади, а саме Центри з надання адміністративних послуг закрилися для прийому громадян на період карантину. Виникає логічне питання про те, яким чином можна зареєструвати власний бізнес в цей непростий для країни час.
Аналізуючи основоположний в даній сфері закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», можемо виділити два наявних способи подання документів для державної реєстрації: в паперовій та електронній формі.
Зазвичай найбільш поширеним способом є подача документів в паперовій формі через особистий візит або візит представника до органів державної влади, проте в умовах карантину даний спосіб ми відкидаємо. Незважаючи на це, існує можливість подання документів в паперовій формі через установи поштового зв’язку (наразі вони всі працюють у штатному режимі), однак слід наголосити, що у випадку такого способу подачі заявник повинен посвідчити заяву форму 1 (для реєстрацію юридичної особи) або форму 10 (для реєстрації фізичної особи-підприємця) нотаріально. Чинне законодавство не визначає яким саме поштовим відправленням потрібно направляти документи, проте ми радимо відправляти рекомендованим листом з описом вкладення. Приблизно даний спосіб подачі документів для державної реєстрації бізнесу обійдеться в 500 гривень - для відкриття ФОП. В основному вартість залежить від ціни послуг нотаріуса за посвідчення підпису особи на заяві, оскільки фіксованого розміру послуг приватних нотаріусів на сьогоднішній день не існує. Що стосується юридичної особи, то вартість визначити складніше, оскільки вона залежить від багатьох факторів.
Другий спосіб подачі документів - в електронній формі, на нашу думку, є більш зручним та економним. Оскільки наша держава вже давно взяла вектор на «діджіталізацію», то спосіб електронної подачі документів для реєстрації бізнесу є досить налагодженим. До недавнього часу це можливо було зробити через сайт «Онлайн будинок юстиції», проте у зв’язку з виходом в реліз Єдиного державного веб-порталу електронних послуг «Портал Дія» подача заяв про державну реєстрацію фізичної особи-підприємцем, державної реєстрації змін до відомостей про фізичну особу-підприємця, державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця в електронному вигляді здійснюється лише через даний веб-портал. Так для проведення реєстрації ФОП знадобиться лише електронний цифровий підпис (далі – ЕЦП). Процедура реєстрації за своєю суттю є досить легкою, проте потребує максимальної уваги. Говорячи про онлайн реєстрацію юридичної особи, потрібно зазначити, що можливо це лише для найбільш поширеної організаційно-правової форми - Товариства з обмеженою відповідальністю (далі – ТОВ). Здійснити електронну подачу документів для реєстрації ТОВ на сьогоднішній час ми можемо лише через сайт «Онлайн будинок юстиції», оскільки поки ще «Портал Дія» не має в своєму функціоналі такої послуги. Для проведення реєстрації ТОВ знову ж таки доведеться мати електронний цифровий підпис, також слід звернути увагу що не всі ЕЦП можуть підходити. Так, наш досвід показав, що найбільш ефективним буде використання ЕЦП від АЦСК ІДД ДФС (можна безкоштовно отримати в центрі обслуговування платників податків, перелік відповідних центрів є на сайті податкової). Процедура реєстрації є нескладною, однак як і у випадку з ФОП, вимагає максимальної концентрації уваги). Між іншим, слід зазначити, що зареєструвати ТОВ на підставі власного установчого документа (статуту) не вийде, тож необхідно буде обрати запропонований державою модельний статут, який при бажанні в подальшому можна буде замінити на власний. Онлайн подача документів для реєстрації ФОП та ТОВ є абсолютно безкоштовною. Термін реєстрації коливається від 1 до 3 днів (не виключаємо можливість затримки через карантин, оскільки зараз масово використовується саме даний спосіб подачі документів).
Ще одним доволі зручним, проте досить затратним є спосіб подачі документів для державної реєстрації юридичної особи чи фізичної особи-підприємця приватним нотаріусам, яким на відміну від державних реєстраторів при комунальних підприємствах, залишили право проводити такі реєстраційні дії. Вартість такої послуги в залежності від розцінок нотаріуса становить (по місту Києву) приблизно 1000 гривень для створення ФОП, та 1500 гривень для юридичних осіб (не враховуючи вартість посвідчення чи розробки необхідних для цього документів). Термін такої реєстрації максимально короткий, тобто зареєстрований бізнес можна отримати в день подачі документів. Однак, слід зазначити, що не всі приватні нотаріуси беруться надавати послуги з реєстрації бізнесу, тому потрібно буде ще пошукати.
Підводячи підсумок, акцентуємо увагу на тому, що незважаючи на карантинні заходи, які нині запровадженні в нашій країні, зареєструвати власний бізнес можливо. Який шлях обирати – вирішувати тільки вам.
Автор новини: Мазій Віталій Сергійович